זרקור על חדקונית הדקל

חלף עם הריח

שימוש בפרומונים כחלק מהמלחמה במזיקים בגידולים חקלאיים היה ללא ספק אחת מפריצות הדרך בתחום ההדברה הביולוגית ▪ מה עושים איתם ואיך זה עובד ? ▪ מניטור ועד בלבול – כל הדרך למלכודת דבש

המלכודת ללכידת חדקונית הדקל לרכישה מקוונת

אחד האתגרים הגדולים הניצבים בפני חקלאים בדרך למקסום התוצרת ושמירה על איכותה הגבוהה הוא היכולת לנטר מזיקים ולשלוט בהופעתם בגידולים מבעוד מועד.

בניסיון להתמודד עם האתגר, פותחו לאורך השנים מגוון רחב של מתודולוגיות ואסטרטגיות להדברת מזיקים וחרקים המסבים הרס רב לגידולים חקלאיים.

רבות משיטות ההדברה שהיו נהוגות עד לשנים האחרונות התבססו כידוע על חומרים כימיים רעילים, וככל שנעשה בהם שימוש מאסיבי ולא מבוקר, המזיקים פיתחו אליהם עמידות.

בה בעת, ההכרה בנזקים הסביבתיים והסכנות הבריאותיות שבחומרי ההדברה הכימית וההגבלות החוקיות אשר אסרו שימוש בחלק ניכר מהם, הובילו את תחום המחקר החקלאי לחפש פתרונות חלופיים.

בשנים האחרונות פותחו מגוון רחב של שיטות חדשניות למלחמה במזיקים. שיטות אלה מבוססות על הדברה ביולוגית סלקטיבית, נקיה, ידידותית לסביבה ובעלת יעילות גבוהה ביותר.

השיטות הביולוגיות הבררניות מטפלות באופן אינדיבידואלי וממוקד במזיקים ספציפיים, מבלי לפגוע באורגניזמים אחרים וללא נזק סביבתי. מדובר בשיטות הדברה חכמות המחייבות זיהוי מטרות ספציפיות במזיק ופגיעה מדויקת במטרה.

אחד האמצעים היעילים ביותר הפועלים על פי עיקרון זה הוא שימוש בפרומונים במסגרת שיטות שונות להדברה  ביולוגיות של מזיקים.

פרומון מושך המון

פרומונים הם למעשה סוגים שונים של תרכובות אורגניות בעלות ריח המופרשות מבעלי החיים, והם משמשים עבור פרטים מאותו מין ביולוגי ליצירת  תקשורת כימית. כאשר מופרשים הפרומונים הם גורמים לתגובה או להתנהגות פיזיולוגית מסוימת בקרב הפרטים מאותו מין.

תפיסה המונית של חדקונית הדקל במצעות פרומונים

תפיסה המונית של חדקונית הדקל במצעות פרומונים

הפרומון החיוני ביותר הוא פרומון המין המופרש על ידי זכרים או נקבות כאמצעי למשיכת בני הזוויג לצורך המשכיות והתרבות. זיהוי חשיבותו של פרומון זה בקרב חרקים היה ללא ספק אחד מאבני הדרך המשמעותיות בפיתוח שיטות להדברה ביולוגית.

במסגרת השיטות ההדברה הללו משמשים הפרומונים לצרכים שונים:

ניטור – כדי לעקוב אחר נוכחות המזיק בשטח נעשה שימוש במלכודות המדיפות באיטיות פרומוני מין סינתטיים למשך תקופה של מספר שבועות עד מספר חודשים. פרומונים אלה משחזרים במדויק את תרכובת הפרומון הנידף מהחרק, מושכים את בני הזוויג אל המלכודת וגורמים להם להילכד. בדיקה יומית של מספר המזיקים שנלכדו, יכולה לספק למגדלים תמונת מצב לגבי רמת אוכלוסיית המזיקים בשטח, לטפל באזור הנגוע בלבד, ולהימנע משימוש מסיבי בחומרי הדברה. על פי רוב הצבת מלכודת אחת על כל 10  – 50 דונם תספק אינדיקציה אמינה.

לכידה המונית – ניתן להרחיב את תהליך הניטור באמצעות פיזור מספר רב יותר של מלכודות המדיפות פרומונים, או באמצעות יצירת עננה של פרומונים מעל השטח הרצוי, ולהשיג אפקט של לכידה המונית ומאסיבית של המזיק. בכך מקטינים באופן משמעותי את אוכלוסייתו, מצמצמים את אירועי ההפריה ומונעים המשכיות לאורך זמן.

בלבול – שימוש נוסף בפרומונים במסגרת הדברה ביולוגית נעשה לצורך "בלבול והטעיה של המזיקים או במילים באמצעות התערבות היוצרת "הפרעה בתקשורת". ברוב המקרים, הזוויג המדיף את הפרומון מצוי במקום קבוע ומפיץ את הפרומון לאוויר. הזוויג מהמין השני מזהה את הפרומון המצוי באוויר בריכוז הולך ועולה ועף בנתיב תעופה המוביל אותו אל המטרה. כדי להסוות את מקור הפרומון קיימות שיטות שונות הפצה מלאכותית של פרומון באוויר בריכוז אחיד וגבוה יותר מהריכוז הטבעי. הריכוז המלאכותי מטעה את הזוויג הנמשך ומונע את הגעתו לזוויג המפיץ. בדרך זו נמנע מפגש מיני, אין הזדווגות ואין הפריה וממילא מצטמצמת אוכלוסיית המזיק, לאורך זמן ללא חומרי הדברה וללא פגיעה בסביבה.

במסגרת מתודולוגיה ייחודית למלחמה בחדקונית הדקל האדומה, שפיתחה חברת BioBee הישראלית נעשה שימוש בפרומונים כחלק מפתרון ביולוגי רב-מערכתי להדברת המזיק, הפוגע בעצי דקל מכל המינים.

הטיפול בחדקונית כולל מלכודת בעלת הרכב חומרים ייחודי המכילה פרומוני התקהלות בשילוב מושכנים ואלמנטים נוספים לייעול הלכידה, הגמעות כתר, הזרקות גזע ושימוש בנמטודות מועילות.

הפתרון המשולב מתאים לשימוש במטעים חקלאיים, גינות עירוניות וגינות ביתיות פרטיות.

לקבלת ייעוץ ולהתאמת פתרון ניתן לפנות לצוות Bio Team מקבוצת Bio Bee.

מלכודות לגינות פרטיות ניתן לרכוש בסניפי המשביר לחקלאי, במשתלות לצמחי בית ובחנויות ציוד לגינה או דרך שירותי השדה של חברת Bio Bee.

לפרטים נוספים ולהזמנות צרו קשר