מושית קריפטולמוס

מושית קריפטולמוס

המושית הטורפת, מושית קריפטולמוס, Cryptolaemus montrouzieri שייכת למשפחת חיפושיות פרות משה רבנו. זהו מין הנחשב טורף כללי של כנימות קמחיות. אורכו של הבוגר כ-4 מ"מ צבעו חום כהה וראשו, חזהו הקדמי, קצות כנפיו ובטנו כתומים. הנקבה הבוגרת מטילה ביצים בודדות לתוך שקי הביצים של הכנימה הקמחית. במהלך חייה מסוגלת להטיל כמות מכסימלית של 500 ביצים בקצב של 10 ליום. קצב ייצור הביצים תלוי בהזנת הנקבה; כך למשל עלולה הרעבה לעצור לחלוטין את התהליך. כל דרגות ההתפתחות של מושית הקריפטולמוס ניזונות מהכנימה הקמחית, כאשר זחליה הצעירים מעדיפים את ביצי הכנימה וזחליה הצעירים, והזחלים הגדולים (דרגה לפני גולם) והבוגרים ניזונים מכל דרגות ההתפתחות של הקמחית ללא העדפה מיוחדת. הזחלים הצעירים של הטורף מוצצים את נוזלי גופו של טרפם ובעושם כן עוברים ארבע דרגות (שלושה נשלים) עד להתגלמותם על גבי גבעולים, צידם התחתון של עלים או בצמוד לכל מבנה המעניק להם תמיכה. הזחל מכוסה בקווצות גדילי שעווה, תופעה המקשה על איתורו (בעיקר בדרגה ראשונה ושניה) בתוך המושבה של הקמחיות. בטמפרטורה 21°C מסוגל זחל בודד לטרוף כ-250 קמחיות מדרגה שניה ושלישית עד להשלמת התפתחותו. בטמפרטורה 26°C ולחות יחסית 60%, משלימה החיפושית מחזור התפתחות מביצה עד לבוגר בתוך 33-30 יום. סף הפעילות לבוגרים נע סביב 9°C. תנאים אופטימליים להטלת ביצים והתפתחות זחלים הם טמפרטורה 25-22°C ולחות יחסית של 80%-70. החיפושית הבוגרת, כמו-גם הזחל, פעילים ביותר בימי שמש.

יישום

מושית הקריפטולמוס ארוזה בקופסא המכילה 250 או 500 חיפושיות בוגרות. לפיזור יש להסיר את מכסה הכלי בו נתונות המושיות ולהניחו בקרבת האזור הנגוע בכנימה הקמחית. לחילופין ניתן לטפוח קלות על דופן הקופסא תוך כדי הליכה בין הצמחים. המושיות תצאנה ותעופפנה אל מחוץ לכלי בכיוון הצמחים.
יש לבצע את הפיזור בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות אחר הצהרים המאוחרות עת הטמפרטורות נוחות יחסית.
החומר מובל בארגזים מבודדים ומקוררים באמצעות קרחומים. בדרך זו יש גם להביאו לשטח, להוציא את הקופסאות אחת אחת ולפזר את החיפושיות מייד.
במידת הצורך, ניתן לשמור את המושיות בטמפרטורה 10–12ºc עד לרגע שחרורן בשטח. אין להקפיאן ובכל מקרה אין להחזיקן בקירור/אחסון מעבר ל 24 שעות מרגע הגעתן.
כשלושה שבועות עד חודש (תלוי בטמפרטורה) מפיזור המושיות הבוגרות ניתן להבחין בברור בדרגות הזחל המתקדמות של הטורף בתוך אוכלוסיית הכנימות הקמחיות וכן בשאריות של קמחיות שנטרפו. הדורות העוקבים של מושית הקריפטולמוס הם שיבצעו את ההדברה הביולוגית של הכנימות הקמחיות לטווח הארוך.
מושית הקריפטולמוס וצירעת האנגירוס אמורים להיכלל במקשה אחת של הדברה ביולוגית כנגד הכנימה הקמחית שכן בפעולתן משלימות הן זו את זו: המושית נמשכת למושבות צפופות של קמחית ההדר. ניתן להשתמש בה להפחתה מיידית של אילוחים כבדים במזיק. הצרעה הטפילית מתפקדת ביעילות רבה באוכלוסיות נמוכות של הכנימה וכך ניתן להשתמש בה במצבים של אילוח מפוזר או התחלתי של המזיק. המושית הטורפת אינה מבחין בכנימות שהוטפלו לאחרונה על-ידי הצרעה ולפיכך עלולה היא להיזון מהן. יחד עם זאת, ברגע שנחנטו (שלב הטפלה מתקדם), הטורפת אינה נמשכת אליהן כלל. ניסיון העבודה עם שני האויבים הטבעיים הוכיח כי הם מסוגלים להתקיים יחדיו באותו בית-גידול לאורך זמן ולפעול באופן משלים להדברת הכנימה הקמחית.
מספר הפרטים של מושית הקריפטולמוס אשר יש לפזר וכן תדירות הפיזורים, שונים מצמח פונדקאי אחד למשנהו, כמו-גם מבית-גידול אחד למשנהו. מינון החיפושיות ייקבע אפוא על-פי אופי הגידול, שטח פתוח או חסוי, ובהתאם לרמת הנגיעות בקמחית.
יש להשמיד אוכלוסיות נמלים הנמצאות באתרי הפיזור. הן מעודדות הפרשת טל-דבש על-ידי הקמחיות, מעבירות אותן ממקום למקום ומגינות עליהן תוך הפרעה אקטיבית למושיות.

מושית הקריפטולמוס רגישה במידה זו או אחרת לחומרי הדברה, ולכן יש להתייעץ עם מדריכי שרות השדה של החברה באזור לפני כל שימוש בחומר הדברה כנגד פגע אחר המצוי בשטח בו פוזרה!

להורדת דף המוצר לחצו כאן

למידע נוסף פנה אלינו כאן

הצהרה

חברת "ביו בי" שדה אליהו בע"מ מגדלת ומשווקת מוצרים ביולוגיים. הגידול מתבצע בשיטות חדשניות ביותר ומבוקר ע"י תקני איכות כגון: 9001:2008 ISO, וכן IOBC – תקן בינלאומי לגידול חרקים. כל המוצרים נבדקים להתאמה למפרט לפני שילוחם מהמפעל. אין החברה אחראית על תוצאת יישום המוצרים בשטח מפני שאין לה שליטה על אופן היישום, תנאים מקומיים, טיפול / אחסון המוצר שלא לפי ההוראות, וכו'.