צרעת אנגירוס

צרעת אנגירוס

הצרעה הטפילית, צרעת אנגירוס,  Anagyrus pseudococci הינה טפיל פנימי, בודד, של קמחית ההדר, קמחית הגפן וקמחית הברוש.
הנקבה הבוגרת שונה מהזכר: אורך גופה כ- 3-2 מ"מ, צבעו חום ומחושיה מפוספסים בשחור ולבן. הזכר קטן מהנקבה; אורך גופו 0.9-0.8 מ"מ וצבעו שחור. צרעת האנגירוס היא דו-הורית, היינו: מביצים מופרות תתפתחנה נקבות ומביצים בלתי מופרות יתפתחו זכרים. נקבת הטפיל מעדיפה לתקוף כנימות קמחיות בדרגת הזחל השלישי אך אינה בוררת גם בדרגות צעירות יותר (זחל שני) או מבוגרות יותר (נקבות מטילות).
לפני ההטלה בוחנת הצרעה הטפילית את הפונדקאי באמצעות מחושיה משך מספר שניות. לאחר מכן מסתובבת כשחלק גופה האחורי פונה לכיוון הכנימה, ואז מחדירה את צינור ההטלה שלה אל בינות לגדילי השעווה שבצידי גופה של הקמחית. הצרעה מטילה ביצה בודדת בתוך גופו של הפונדקאי. פעולת ההטלה אורכת כ- 20-15 שניות. הזחל שבוקע מביצת הטפיל ניזון מאבריה הפנימיים של הכנימה הקמחית ועובר 5 דרגות התפתחות עד אשר מתגלם בתוך הכנימה שהופכת בינתיים לחנוט ("מומיה").
הבוגר מגיח אל מחוץ לחנוט דרך חור משונן שלועס באחד מקצותיו. משך ההתפתחות של צרעת האנגירוס, מביצה עד בוגר, הוא 40.5, 14 ו10.5- יום בטמפרטורות 26ºc , 17.5ºc, ו- 35ºc בהתאמה. הזכר משלים את התפתחותו מעט יותר מהר מהנקבה. הצרעה הטפילית מטילה כ- 15 ביצים ליום כשהפונדקאי נמצא ללא הגבלה. הטפיל נמשך לאור ומנגד אינו פעיל כלל בחושך.

יישום

הנחיות פיזור לצרעת האנגירוס (BioAnagyrus) – טפיל של קמחית ההדר וקמחית הגפן

  • צרעת האנגירוס ארוזה בכלי ממנו אמורות להגיח 500 צרעות, מתוכן לפחות 50% נקבות.
  • מיד עם גיחתן, הצרעות יזדווגו ויתחילו בחיפוש אחר פונדקאים ראויים להטפלה, היינו: כנימות קמחיות גדולות/בוגרות (זחל בדרגה שלישית וכנימות בוגרות).
  • לפיזור, יש להניח את האריזה לאחר הסרת המכסה במקום מוצל, מוגן מפני גשם או טל, בקרבת האזור הנגוע בכנימה הקמחית. לתת לצרעות להגיח ולהתעופף בעצמן.
  • יש להציב את האריזה באופן שיקשה/ימנע הגעה של נמלים. ככלל, חשוב להשמיד אוכלוסיות נמלים הנמצאות באתרי הפיזור. הן מעודדות הפרשת טל-דבש על-ידי הקמחיות, מעבירות אותן ממקום למקום ומגינות עליהן תוך הפרעה אקטיבית לטפיל.
  • יש לבצע את הפיזור בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות אחר הצהרים המאוחרות, עת הטמפרטורות נוחות יחסית.
  • החומר מובל בארגזים מבודדים ומקוררים באמצעות קרחומים. בדרך זו יש גם להביאו לשטח, להוציא את האריזות אחת אחת ולפזר את הצרעות במיידי. אין להשאיר כלי סגור חשוף לשמש!!!
  • כשבועיים עד שלושה שבועות (תלוי בטמפרטורה) מפיזור צרעת האנגירוס ניתן להבחין בחנוטים של הקמחיות שנתקפו על-ידי הטפיל שפוזר. בפועל, הדורות הבאים של צרעת האנגירוס הם שיבצעו את ההדברה הביולוגית של הכנימות הקמחיות לטווח הארוך.
  • מספר הפרטים של צרעת האנגירוס אשר יש לפזר וכן תדירות הפיזורים, משתנה מצמח פונדקאי אחד למשנהו, כמו-גם מבית-גידול אחד למשנהו. מינון הצרעות הטפיליות ייקבע אפוא על-פי אופי הגידול, שטח פתוח או חסוי, ובהתאם לרמת הנגיעות בקמחית.
  • צרעת האנגירוס ומושית הקריפטולמוס אמורים להיכלל במקשה אחת של הדברה ביולוגית כנגד הכנימה הקמחית שכן בפעולתן משלימות הן זו את זו: הצרעה הטפילית מתפקדת ביעילות רבה באוכלוסיות נמוכות של הכנימה וכך ניתן להשתמש בה במצבים של אילוח מפוזר או התחלתי של המזיק. המושית נמשכת למושבות צפופות של קמחית ההדר וקמחית הגפן. ניתן להשתמש בה להפחתה מיידית של אילוחים כבדים במזיק. המושית הטורפת אינה מבחינה בכנימות שהוטפלו לאחרונה על-ידי הצרעה ולפיכך עלולה היא להיזון מהן. יחד עם זאת, ברגע שנחנטו (שלב הטפלה מתקדם), הטורפת אינה נמשכת אליהן כלל. הניסיון המעשי עם שני האויבים הטבעיים הוכיח כי הם מסוגלים להתקיים יחדיו באותו בית-גידול לאורך זמן ולפעול באופן משלים להדברת הכנימה הקמחית.
  • צרעת האנגירוס רגישה במידה זו או אחרת לחומרי הדברה הנמצאים בשימוש בבתי הגידול בהם היא מופצת. על כל שימוש בחומר הדברה כנגד פגע אחר המצוי בבית גידול בו פוזרו האויבים הטבעיים, יש להתייעץ עם מדריכי שרות השדה ולהתעדכן מעת לעת ברשימת חומרי ההדברה והשפעתם על הטפיל.
  • יש להשמיד אוכלוסיות נמלים הנמצאות באתרי הפיזור. הן מעודדות הפרשת טל-דבש על-ידי הקמחיות, מעבירות אותן ממקום למקום ומגינות עליהן תוך הפרעה אקטיבית לטפיל.

צרעת האנגירוס רגישה במידה זו או אחרת לחומרי הדברה, ולכן יש להתייעץ עם מדריכי שרות השדה של החברה באזור לפני כל שימוש בחומר הדברה כנגד פגע אחר המצוי בשטח בו פוזרה!

להורדת דף המוצר לחצו כאן

למידע נוסף פנה אלינו כאן

הצהרה

חברת "ביו בי" שדה אליהו בע"מ מגדלת ומשווקת מוצרים ביולוגיים.
הגידול מתבצע בשיטות חדשניות ביותר ומבוקר ע"י תקני איכות כגון: 9001:2008 ISO, וכן IOBC – תקן בינלאומי לגידול חרקים.
כל המוצרים נבדקים להתאמה למפרט לפני שילוחם מהמפעל.
אין החברה אחראית על תוצאת יישום המוצרים בשטח מפני שאין לה שליטה על אופן היישום, תנאים מקומיים, טיפול / אחסון המוצר שלא לפי ההוראות, וכו'.