ההדברה המשולבת בעגבנייה בעזרת ביו-בי בצל האתגרים בחקלאות

לגדל עגבניה – קשה, אך מתגברים

אביאל טוקר, מנהל מרחב דרום ביו-בי

tomatoes
אחד מהדברים המיוחדים בעבודתנו כאנשי שירות השדה בביו-בי הוא היכולת להתבונן על החקלאות ועל החקלאים גם במבט קרוב ואישי וגם במבט רוחבי
וכללי.
במרחב הדרום אנו זוכים לעבוד עם מאות חקלאים מאזור השפלה ועד רמת נגב. אנו מלווים אותם באופן אישי וצמוד, שמחים איתם כשהגידול עולה יפה וכשהמחירים גבוהים, וכואבים איתם את הקשיים ואת קטיף העגבניות
המבריקות והיפות במחירי הפסד.
לכל אזור שפה משלו, סגנון משלו, יתרונות או חסרונות, וגם קשיים המאפיינים אותו.
שנים רבות אנו מלווים את מגדלי העגבנייה בתחום ההאבקה ובשנים האחרונות, באופן צמוד יותר, גם בהדברה הביולוגית.
נראה כי בכל שנה מתווספים עוד ועוד קשיים הנערמים על גבם הכפוף של החקלאים.
לאורך השנים התמודדו החקלאים עם קשיים מסורתיים, ובראשם וירוס TYLCV והאקריות האדומות, וסוגים מוכרים של מחלות עלים שתמיד הציקו ברקע.

מתוך קשיים אלו צמחה ההדברה המשולבת בעגבנייה. על ידי פיקוח צמוד ומקצועי של אנשי ביו-בי ובעזרת האקריות הטורפות נראה היה כי ניתן להתמודד עם הקשיים ולהגיע לתוצאות גידול מרשימות.
אך לאחרונה חלה החרפה בבעיות אשר מגדל העגבניה נאלץ להתמודד איתן.
בתחילה היה זה וירוס TSWV שהרים ראש והחל לפגוע בדונמים רבים בעיקר בימי הקיץ. אחריו החל הקלביבקטר המוכר להציק יותר ויותר, מבלי שניתן היה לעצור את התפשטותו. בעונה האחרונה נחתה המכה החדשה או המחודשת: וירוס שזוהה ככל הנראה כווירוס TMV, שפוגע באופן קשה בשתילי העגבניה ובפרי, וגורם לנזקים כלכליים קשים מאוד לחקלאים. הווירוס נודד ועובר ממקום למקום בקלות מפחידה – בזרעים, מגע- יד, רגל או מכונה – וגורם לנזקים עצומים. הוא נצפה כבר ברמות שונות בכל אזורי הנגב ובכל שבוע הוא מתגלה בשטחים חדשים באזורי הגידול השונים.
בנוסף לכך מתמודדים החקלאים השנה עם קיץ חם באופן חריג, שהביא עמו פגיעה בשתילים ובפרחים, וכמובן קשיי חנטה, שאת תוצאותיהם הברורות נראה בקרוב מאוד.
ומעל לכולם – מחירי השוק. תקופות ארוכות מידי בשנה המחירים נמוכים כל כך, שהבדיחה העצובה מספרת על חקלאים שקונים עגבניות בסופר כיוון שזה יותר זול מאשר לנסוע לחממה ולקטוף.
הקשיים השונים דורשים מאנשי השטח של ביו-בי להיות מקצועיים, להכיר היטב לא רק את המזיקים אלא גם את כל סוגי המחלות והווירוסים, ועם הידע והניסיון הרב שנצברו לתת ליווי וייעוץ מקצועי ותומך לחקלאים, בכדי שיצליחו להוציא מהגידול את המירב האפשרי. מסתבר שהעין המקצועית של הפיקוח וההדרכה עושים לפעמים את ההבדל.

עם כל הקשיים, צריך עדיין להתמודד גם עם המזיקים המרכזיים והמוכרים. האקרית האדומה אינה מתחשבת במצבם של המגדלים ויודעת היטב כיצד להפוך שטחים ירוקים לצהובים. חשיבותה של ההדברה המשולבת כבסיס לשטחים בריאים גדולה מתמיד.
שילוב הניסיון והמקצועיות יחד עם כוחם של האויבים הטבעיים, הוא זה שלעתים רבות מטה את הכף להתגברות על הקשיים ולהצלחתו של המגדל תוך שיתוף פעולה ואמון הדדי.

החקלאים עושים כמיטב יכולתם להתגבר ולהתעלות על הבעיות – שיטות גידול שמשתנות בתכיפות, מועדי שתילה, הכנת השטח, זנים רבים שמתחלפים בכל עונה, ועוד ועוד.
אין ספק כי אנשי האדמה ניחנו ביכולות מיוחדות ויצירתיות אשר בעזרתם הם מצליחים לעבור גם תקופות קשות.
החקלאות היא אידיאל חשוב ומרכזי בארץ ישראל. גם אם ישנם כאלו שעדיין אינם מבינים את גודל חשיבותה של עבודת האדמה בארצנו, ולמרות שלא פשוט להיות חקלאי בימים אלו – החקלאות לא תיעלם אלא תהפוך למקצועית ויעילה יותר, והאדמה עוד תמשיך ותניב פירות וירקות טובים ואיכותיים.
גם אנו בביו-בי נמשיך לשנס מותניים, ללמוד ולרכוש ניסיון וידע, ולתרום את חלקנו על מנת למצוא את הפתרונות הביולוגיים היעילים לכמה שיותר מכשולים, ולתת את הכתף והתמיכה לחקלאים שעמם אנו צועדים יד ביד שנים כה רבות.