זרקור על חדקונית הדקל

ימי הבראה – הזרקות גזע

שנים רבות של מחקר הוכיחו שהדרך לחיסולה המוחלט של חדקונית הדקל האדומה עוברת בתוך מערכת ההובלה של העץ ▪ כך הפך טיפול באמצעות הזרקות גזע והגמעות כתר לחלק קריטי באסטרטגיית הטיפול המשולבת בדקלים נגועים ▪ ישר לווריד

המלכודת ללכידת חדקונית הדקל לרכישה מקוונת

אם עד לא מזמן עוד היה עוד למישהו ספק, הרי שהיום כבר ברור לכול. חדקונית הדקל האדומה שהגיעה אלינו בשנת 1999 ונחשבה בתחילת דרכה כאויבת הדקלים הקנריים, ידועה כיום כמזיק המהווה איום על כל סוגי הדקלים.

לאורך השנים אוכלוסיית החדקונית התרחבה והתפשטה במהירות, וחצתה את הארץ לאורכה לרוחבה. לאחר שעשתה את דרכה לאורך קו החוף מצפון ועד דרום, היא הגיעה גם למטעי תמרים באזור הכינרת ובבקעת הירדן. היא פוגעת ללא הבחנה, אזורים שונים של העץ וגורמת להתמוטטות של רבבות דקלים בשדרות נוי רבות, בגינות ציבוריות ובמטעים חקלאיים.

תפוצתו המרחבית הגדולה של המזיק והתפשטותו האגרסיבית חשפה בפנינו אתגר גדול ומורכב בדרכי ההתמודדות. לאחר עבודות ומחקרים רבים שנערכו, ברור כיום מעל לכל צל של ספק כי צמצום אוכלוסיית החדקוניות והכנעתן לטווח ארוך יתאפשרו רק באמצעות מאמץ טיפולי משולב.

המתודולוגיה שהוכחה כיעילה ביותר פותחה על ידי חברת Bio Bee המובילה את המחקר בתחום חדקונית הדקל האדומה, והיא משלבת מספר היבטי טיפול. שיטת הטיפול המשולבת כוללת מלכודות חדשניות לניטור המזיק וללכידתו, הדברה בשיטה מיקרוביאלית באמצעות נמטודות מועילות ויישום טיפולים "פולשניים", כגון הזרקות גזע והגמעות כתר.

בדיקה לנגיעות העץ בחדקונית הדקל

בדיקה לנגיעות העץ בחדקונית הדקל

בול פגיעה!

הזרקות גזע והגמעות כתר מהווים שלבים חשובים, שלא לומר הקריטיים, בדרך לחיסול המזיק ולהכנעתו באופן מוחלט. חשוב לזכור, כי עצים נגועים שאינם זוכים לטיפול הבראה הם אכסניה מצוינת להתפתחות של מאות חיפושיות גם מנקבה בודדת אחת, וימשיכו לסכן את העצים המצויים בסמוך להם. לנוכח הקושי בזיהוי מוקדם של נוכחות המזיק, הרי שכל דקל המצוי באזור שבו קיימת נגיעות הוא בחזקת חשוד כנגוע, גם אם טרם זוהו בו סימנים חיצוניים.

הזרקות גזע או הגמעות כתר הן מעין עירוי הניתן לעץ הנגוע. טיפולים אלה המיושמים זה שנים, הוכחו כיעילים, הן לצורך הזנת עצים הסובלים ממחסור במינרלים והן לצורך הדברת מזיקים. יתרונם במקרה זה הוא אך ברור. תמיסת חומרים פעילים המוחדרת ישירות לעץ עוברת על ידי מערכת ההובלה של העץ לכל חלקיו, ופוגעת בדיוק ב"אזור המטרה" – האזור בעץ שבו מתמקם המזיק.

מעניין היה למצוא כי אזורי המטרה של חדקונית הדקל אינם זהים בכל סוגי הדקלים. כך בדקל קנרי, למשל, מתמקמת החדקונית על פי רוב באזור הכתר (החלק העליון בעץ), גורמת להתייבשות העלים וממיתה את העץ בתוך חודשים ספורים. בדקל תמר, לעומת זאת, מעדיפה החדקונית להתמקם בתחתית הגזע, ועלולה לגרום להתמוטטות פתאומית של העץ.

דוגמא לעץ דקל שנפגע מחידקונית הדקל

דקל קנרי שנפגע על ידי חדקונית הדקל

ישר לווריד

יישום הזרקות גזע מבוצע על ידי קידוח חורים במספר נקודות בחלקו התחתון של הגזע, אשר דרכם מחדירים תכשירי הדברה המגיעים ישירות אל צינורות ההובלה  ומשם אל כל חלקי העץ.

יישומן של הגמעות כתר בדקלים גבוהים היא פעולה מורכבת יותר. היישום מבוצע ב 1-3 נקודות שונות בכתר העץ, ומחייב עבודה עם מוט, מנוף או "טלסקופ" (כלי שפותח במיוחד לצורך זה ומסייע בהבאת תמיסת ההדברה ממיכל הריסוס לכתר הדקל בצורה מיטבית).

להשלמת הטיפול יש למרוח מדי שנה משחת עצים על גדמי הכפות התחתונות הנגזמות. חשוב לזכור כי כפות גזומות שגדמיהן אינם מטופלים עלולות להוות מוקד משיכה  לחדקוניות בוגרות.

יש לומר כי ההתקפה המסיבית של החדקונית הדקל האדומה הן במגזר העירוני והן במגזר החקלאי הטילה ספק בשיטות הטיפול והתכשירים שנחשבו עד לאחרונה יעילים למדי.

יישום טיפולים פולשניים אלה בעצים דורשים מיומנות גבוהה ואבזור מתאים, והצלחתם תלויה לא מעט בטכניקת היישום, בקצב התקדמות החומר ברקמה הצמחית, בהישארותו לאורך זמן, במינון ובתזמון מדויק של הטיפול.

צוות המומחים של ביו- תי"ם עומד לרשותכם לייעוץ ולבניית תכנית טיפול המותאמת למטעים חקלאיים ולדקלי נווי ברשויות מוניציפליות וגינות פרטיות.

לקבלת ייעוץ ופרטים נוספים לחצו כאן>