זרקור על חדקונית הדקל

כלים שלובים- טיפול מקיף בחדקונית

לאחר שנים שבהן היא מובילה את המחקר בתחום המאבק בחדקונית הדקל האדומה, הצליחה חברת Bio Bee הישראלית לפצח את השיטה ▪ הנוסחה המנצחת היא פתרון מקיף המשלב מכלול טיפולים ושיטות להדברה ביולוגית, שניתן ליישום בשטחים חקלאיים, ברשויות מקומיות ובגינות פרטיות ▪ בקרב הזה נגד החדקונית כל האמצעים כשרים

המלכודת ללכידת חדקונית הדקל לרכישה מקוונת

במהלך העשור האחרון מובילה חברת Bio Bee הישראלית את תחום המחקר בנושא חדקונית הדקל האדומה. מזה שנים שמיטב המומחים בחברה עוסקים בפעילות מחקר ופיתוח נמרצת למציאת שיטות ביולוגיות יעילות לחיסול החיפושית שעושה שמות בעצי הדקל בארץ.

כיום, לאחר שנים של עבודת מחקר אינטנסיבית, הכוללת שורה ארוכה של ניסויים, תצפיות ובדיקות, ניתן בהחלט לבשר שפוצחה הנוסחה שעתידה להכריע את החדקונית ולשים קץ לאויבת הדקלים.

חדקוניות הדקל שמוצאן במזרח הרחוק פלשו לאזורנו לפני כשש-עשרה שנים, כשהן נישאות על גבי דקלים אקזוטיים שהובאו למדינות רבות במפרץ הפרסי ובאגן הים התיכון. מרגע שחצו את הגבול לארצנו, עוברות החדקוניות ממקום למקום ופוגעות בכל סוגי הדקלים האפשריים.

עצי דקל הם ללא ספק ממאפייניו הבולטים של אזורנו ואחד מסימני ההיכר של הנוף הישראלי, כפרי ואורבני כאחד. נדיר יהיה לעבור ברחובות, שדרות עירוניות, שטחים פתוחים, פארקים, גינות ציבוריות או אפילו גינות פרטיות שאין בהם דקלים תמירי צמרת. אלא שלאחרונה לא מעט אזורים בישראל (ביניהם נפת עזה, אשקלון ואזור חיפה) הפכו למוקדי אילוח כבדים, עם אלפי עצי דקל נגועים בחדקוניות.

דוגמא לעץ דקל שדורש טיפול מקיף בחדקונית הדקל

דוגמא לעץ דקל שדורש טיפול מקיף בחדקונית הדקל

הבעיה היא שבישראל כמו במדינות רבות ברחבי אירופה, קיימות מגבלות על שימוש בתכשירי הדברה כימיים בסביבה עירונית. מעבר לכך, בחלק ניכר מן המקרים הטיפול שניתן הוא קטן מדיי, מאוחר מדיי והתוצאה היא כמובן פגיעה הרסנית בדקלים עד כדי קריסתם, וגרימת נזק נופי וכספי רב.

 

טיפול מקיף, ויפה שעה אחת קודם

הפתרון הייחודי שפיתחה חברת Bio Bee הוא למעשה מערך טיפול מקיף ורב-אמצעי, המשלב מספר אסטרטגיות טיפוליות ושיטות להדברה משולבת. זהו פתרון המספק מענה ארוך-טווח, אפקטיבי, ממוקד ובעל ערך סביבתי.

ניטור ולכידה המונית – הניטור מבוצע על ידי מלכודת חדשנית (PICUSAN) ומאפשר זיהוי מוקדם של נוכחות המזיק, בשלבים שבהם טרם זוהו עדיין סימנים חיצוניים בעץ. מלכודת הניטור הייחודית מכילה פרומון התקהלות בשילוב חומרי משיכה ואלמנטים נוספים למקסום כושר הלכידה ולשיפור יעילותה. בהתאם לתוצאות הניטור הנבדקות אחת לשבועיים, מקבלים החלטה בנוגע להמשך הטיפול הדרוש.  הערך המוסף במלכודת PICUSAN הוא שבנוסף להיותה אמצעי לניטור ולזיהוי מוקדם היא משמשת גם כאמצעי ללכידה המונית של המזיק ולצמצום אוכלוסייתו העתידית. המלכודת מתאימה לשימוש מוניציפלי או פרטי, והתקנתה היא ידידותית ונוחה ואינה מצריכה מאמץ מיוחד כגון חפירת בורות. באזורים ציבוריים יש למקמה במרחק של 30 – 40 מטרים מהעצים, ובגינות פרטיות רצוי להציב מלכודת 1 בגינה, במרחק גדול ככל הניתן מן העץ.

טיפול מקיף בחדקונית כולל מלכודת לניטור ולכידה.

טיפול מקיף בחדקונית כולל מלכודת לניטור ולכידה.

טיפול ראשוני – בשלב ראשון מבוצע בעצים הנגועים גיזום כפות עמוק (לרבות סילוק הגזם והשמדתו), ומיד לאחר מכן מיושם טיפול בגזע, הכולל ריסוס חיצוני או מריחת משחה.

הדברה באמצעות נמטודות מועילות – עם סיום הטיפול הראשוני, מיושם טיפול הדברה באמצעות תכשיר המכיל נמטודות מועילות. אם מדובר בעץ נגוע בשלב מתקדם כדאי לשקול טיפול נגד פטריות רקב שניתן ליישמו בשילוב עם טיפול  באמצעות נמטודות. שימוש בתכשירים כימיים בהתאם להנחיות משרד החקלאות יש לשקול רק במקרים של פגיעה קשה בעץ.

טיפולי הבראה בטכניקות של הזרקות גזע והגמעות כתר – טיפולים באמצעות החדרת תמיסות אל תוך גזע העץ או לאזור הכתר (שם מתיישבות החדקוניות בדקלים קנריים). החדרת התמיסות מבוצעת מכיוונים שונים בטכניקות יישום ייחודיות.

טיפול מונע – ניתן כטיפול תקופתי, המבוצע פעם ב – 3 חודשים. בחודשי (יוני-ספטמבר)  ניתן לשלב שימוש בתכשירים כימיים בהתאם להנחיות משרד החקלאות, בעצים עם פגיעה קשה. בשאר חודשי השנה ניתן להשתמש בהדברה באמצעות נמטודות בלבד.

הפתרון המשולב מוצע באופן מודולארי לחקלאים לרשויות מוניציפליות ולבעלי גינות פרטיות, ומותאם על ידי צוות המומחים של ביו- תי"ם על פי מצב השטח ורמת הנגיעות שאובחנה.

לקבלת ייעוץ ופרטים נוספים לחצו כאן>