זרקור על חדקונית הדקל

בשורת הנמטודות הטורפות

לאחר שחומרי הדברה כימיים רבים נאסרו לשימוש ברחבי העולם, תופסות המערכות הביולוגיות בטבע מקום מרכזי בשיטות להדברת מזיקים ▪ כך גויסו הנמטודות הטורפות למאמץ המלחמתי, והפכו לאמצעי הדברה יעיל במיוחד ▪ נמטודות בעורף האויב

המלכודת ללכידת חדקונית הדקל לרכישה מקוונת

המודעות לרעילותם ונזקיהם של חומרי ההדברה הכימיים מקבלת בשנים האחרונות תוקף חוקי, ובמדינות רבות בעולם חלק ניכר משיטות ההדברה המסורתיות נאסרו זה מכבר לשימוש.

בעקבות גריעה מאסיבית של חומרים מארסנל האמצעים למלחמה במזיקים, הואץ המחקר בתחום ההדברה הביולוגיות בכל רחבי העולם. המטרה היא פיתוח טכניקות חדשות הנשענות על המערכת הביולוגית הטבעית, ומבטיחות תוצאות יעילות במיוחד, כדאיות כלכלית ויתרון אקולוגי מובהק.

מן העבר השני של המשוואה חל תהליך (מוכר וידוע משכבר…) של פיתוח עמידות של חלק מהמזיקים כנגד מגוון רחב של קבוצות חומרים (חלקם מקבוצת מזיקי השלד, אך לא רק…).

אחת הבשורות ממחקרי השנים האחרונות בתחום זה היא אפקטיביות השימוש בנמטודות מועילות כאמצעי להדברת חרקים הפוגעים בגידולים חקלאיים.

ברוב המקרים הנמטודות נתפסות בעינינו כטפיל מזיק, ומיוחסות להן השפעות הרסניות לחקלאות. אלא שהאחראיות ל"מוניטין" השלילי שיצא להן בהקשר זה, הן לא אחרות מאשר הנמטודות הצמחוניות. אלה ניזונות מצמחים באמצעות חדק זעיר שהן מחדירות לצמח וגורמות לפגיעה ולהרס של הגידול.

שלא כמו הנמטודות הצמחוניות, הנמטודות המוגדרות מועילות הן נמטודות "טורפות". הן אינן נושאות חדק, אינן ניזונות מן הצמחים ואינן פוגעות בהם כלל.

נמטודות טורפות תחת מיקרוסקופ

נמטודות טורפות תחת מיקרוסקופ

נמטודות יוצאות לקרב

הנמטודות הטורפות מגלות עניין דווקא בחרקים המזיקים, ויותר מזה בחיידקים המתרבים בחרק. נמטודות אלה נעות באופן עצמאי באמצעות אברי חישה, מגיעות אל החרק וחודרות אליו דרך פתחים שונים. הן מתיישבות בתוך מערכת הדם של החרק, ומשחררות רכיבים חלבוניים רעלניים שמשתקים את המערכת החיסונית שלו ומנטרלים אותה. בתגובה לכך מתעורר לפעילות חיידק סימביוטי שקוטל את החרק בתוך פרק זמן של 48 – 72 שעות.

המערכת הביולוגית של הנמטודות המועילות נחקרת כבר לא מעט שנים, ומהווה בסיס לשיטות טיפול יעילות במזיקים התוקפים גידולים חקלאיים. ניתן למצוא תכשירים המכילים את זחלי הנמטודות הטורפות, המועילות להדברת מזיקים שונים כגון עשים, ערצבים, תריפסים, מלדרה, קפנודיס ומזיקים נוספים. מין הנמטודה, אופן היישום של השיטה והמינון נקבעים בהתאם לחרק התוקף, לגידול החקלאי ולתנאים הסביבתיים.

מסדרת ניסויי שדה ותצפיות שערכה חברת Bio Bee עולה כי ב – 95% מהדקלים הנגועים בחדקונית הדקל האדומה חלה התאוששות, לאחר טיפול בנמטודות מועילות

בעקבות פלישת חדקונית הדקל האדומה הפוגעת כמעט בכל מיני עצי הדקלים בישראל, הואץ המחקר הבודק את יעילות השימוש בנמטודות מועילות כחלק ממתודולוגיית הדברה ביולוגית משולבת, שפיתחה חברת Bio Bee.

חדקונית הדקל האדומה לאחר תקיפת הנמדוטות הטורפות

חדקונית הדקל האדומה לאחר תקיפת הנמדוטות הטורפות

בחמש השנים האחרונות מבצעת Bio Bee שורה של ניסויי שדה ותצפיות שבהם מיושם טיפול באמצעות הנמטודות הטורפות בדקל קנרי ובדקל תמר. הניסויים והתצפיות מצביעים על תוצאות כמעט זהות לאלה המתקבלות בשימוש בחומרי הדברה כימיים. ב – 95% מהדקלים הנגועים שטופלו בנמטודות מועילות חלה התאוששות, הממצאים נכונים גם באשר לדקלים שהוגדרו בדרגת פגיעה בינונית.

הנמטודות הטורפות מסוגלות לתקוף את החרקים בכל דרגות ההתפתחות שלהם (זחלים, גלמים ובוגרים), לכן, מומלץ להשתמש במלכודת ביולוגיות לניטור מוקדם של המזיק ולבדיקת נוכחותו בשטח.

שימוש בתכשיר המכיל נמטודות מועילות להדברת חדקונית הדקל האדומה הוא חלק מטיפול מערכתי משולב ומקיף שפתחה חברת Bio Bee. הפורמולציה שעליה מבוסס התכשיר עברה שורת ניסויים ובדיקות שהצביעו על יעילות גבוהה במיוחד. בימים אלה מצוי התכשיר בתהליכי רישוי ורישום ליישום מסחרי לקראת יציאה שיווק ומכירה.

הטיפול המקיף שפיתחה Bio Bee מבוסס על מתודולוגיה ייחודית, הכוללת בנוסף גם מלכודת ביולוגית לניטור וללכידה של המזיק, הגמעות כתר והזרקות גזע.

הפתרון מתאים לשטחים חקלאיים, לגינות ציבוריות ועירוניות וגם לגינות פרטיות.

לקבלת פרטים וייעוץ ולהתאמת תכנית טיפול צרו איתנו קשר