חדקונית הדקל

חדקונית הדקל

חדקונית הדקל האדומה היא חיפושית הנחשבת לאחד המזיקים הקשים של הדקלים. המזיק בעייתי משום ששלבי הנגיעות הראשונים לרוב אינם נתנים לגילוי.
מקורה של החיפושית בדרום מזרח אסיה ומשם התפשטה למרבית אזורי גידול התמר ודקלי הנוי בחופי הים התיכון. התפשטות החדקונית מתרחשת בעיקר על ידי האדם בשל העברת חומר צמחי נגוע (חוטרים ודקלי נוי). זחלי החדקונית מכרסמים בתוך הגזע ובכתר הדקל (בעיקר בדקל קנרי) וגורמים נזק קשה ביותר, עד כדי נפילת כותרות או עצים שלמים וחיסול מטעים, פארקים ושדרות נוי.
גודלה של החיפושית הבוגרת כ 3.5- ס”מ וצבעה חום-אדמדם, אם כי ישנם גם פרטים עם כתמים שחורים או שחורים לגמרי.
הבוגרים נמשכים להפרשות נדיפות מפצעי דקלים בעוד הזכרים הניזונים מושכים את הבוגרים משני הזוויגים באמצעות חומר משיכה שהם מפרישים (פרומון התקהלות).
לחיפושית הבוגרת טווח תעופה של 1 ק”מ לפחות. לאחר ההזדווגות (שיכולה להיעשות גם בתוך המחילות בעץ) מטילה הנקבה עד 500 ביצים בודדות בטווח זמן האורך כחודש וחצי. ההטלה נעשית בקדקודי העצים, ברקמות פצועות או גזומות (כגון חתכי כפות גזומות), בשורשי אוויר לחים, במקומות מסתור שבין חוטר לגזע ואף במחילות בתוך העץ, שנגרמו על ידי החדקונית או על ידי גורמים אחרים. הביצה בוקעת כעבור ימים אחדים.
בעונת הקיץ החמה משך חייו של הזחל, המכרסם ויוצר מחילות בתוך גזע העץ ובבסיסי הכפות, הוא כחודשיים, עד לשלב התגלמותו. לקראת ההתגלמות יוצר הזחל סביבו פקעת צפופה מסיבי הפונדקאי.
התגלמות הזחל נעשית לרוב בתוך המחילות בעץ, אך גם בחוץ, בנקודות המסתור בבסיסי הכפות, ונמשכת עד 20 יום עד גיחת החיפושית הבוגרת.
חשוב לזכור, שמרבית חייו חבוי המזיק בעץ, ומשך התפתחותו תלויה בטמפרטורת הסביבה. בחורף, לעומת זאת, נמשכת התפתחותו חודשים רבים.לעתים יכול המזיק לקיים מספר דורות בתוך העץ עצמו, מבלי שיצא החוצה.

פונדקאים

הדקל הקנרי הוא הרגיש במיוחד לחדקונית, ולאחריו דקל התמר; אולם החדקונית עלולה לתקוף גם דקלי וושינגטוניה וייתכן שאף דקלים אחרים. לפי הספרות, בין פונדקאיה נמנים גם אגבה וקנה סוכר.

סימני הנזק

לרוב אין סימני נזק גלויים בשלבי הנגיעות הראשונים – ההטלה והתפתחות הזחלים הצעירים בתוך העץ. סימני הנזק ניכרים בשלבים
מאוחרים יחסית. במקרה שהנגיעות היא בחלק התחתון של הגזע, כפי שנצפה לעתים בדקל התמר, וזחלים רבים נוברים בגזע, מופרש
מהגזע נוזל בעל ריח רע, המורכב מהפרשות הזחלים והעץ. לעתים ניתן למצוא בפתח המחילה סיבים לעוסים, ואפשר לשמוע את פעילות הכרסום של הזחלים הגדלים בתוך העץ. משום שהזחלים יכולים להתפתח גם ללא סימנים חיצוניים בנוף העץ, בנגיעות קשה עלולים העצים ליפול בפתאומיות. בדקל קנרי, לעומת זאת, העצים נפגעים בעיקר בצמרת, ותוך זמן קצר מתפתחת בכתר אוכלוסייה של עשרות עד מאות חיפושיות. לעתים רחוקות ניתן לראות בשלבים הראשונים סימני כרסום בכפות.

למידע אודות הטיפול בחדקונית הדקל לחצו כאן