אקרית סבירסקי

אקרית סבירסקיהאקרית הטורפת, אקרית סבירסקי, Amblyseius swirskii שייכת למשפחת Phytoseiidae שכוללת מינים רבים של אקריות טורפות. היא נמצאת באופן טבעי באזור הים התיכון המזרחי, כולל ישראל שם ניתן למצוא אותה בפרדסים. מחזור החיים של אקרית הסבירסקי, כמו אקריות טורפות אחרות, כולל ביצה, זחל, שתי דרגות נימפה ובוגר. ביצים מוטלות כבודדות או ב"אשכולות" של 2-6 בצד התחתון של העלה. בעלה פלפל, למשל, מוטלות הביצים על גבי שערות שיוצאות מהעורקים ובמיוחד בנקודות המפגש שבין העורק הראשי לעורקים המשניים. הביצה אובאלית לבנבנה. לזחל הבוקע מהביצה 3 זוגות רגליים. הוא אינו נייד ונשאר לרוב צמוד לביצה ממנה בקע. שתי דרגות הנימפה העוקבות לדרגת הזחל הן בעלות 4 זוגות רגליים, ניידות וטורפות פעילות. אותם הדברים אמורים לגבי דרגת הבוגר. לזו האחרונה גוון שמשתנה עם סוג הטרף ממנו היא ניזונה. במקרה של הזנה על כנימת עש הטבק ותריפס קליפורני צבעה לבן עד כתום בהיר.

משך ההתפתחות של אקרית הסבירסקי תלוי בטמפרטורה, לחות יחסית וסוג המזון המשמש לה כטרף. היא מותאמת היטב לטמפרטורה גבוהה וללחות גבוהה. טווח הטמפרטורות האופטימלי להתפתחות הינו 25 – 28ºc. משך ההתפתחות של אקרית הסבירסקי מביצה לבוגר בטמפרטורה26ºc אורך 5-6 ימים בלבד. בתנאים אלה, ועם מזון זמין בכמות ובאיכות, מטילה אקרית הסבירסקי כ 2 ביצים בממוצע ליום. בטמפרטורה של מתחת ל15ºc אקרית הסבירסקי אינה פעילה והתפתחותה נעצרת. האקרית הטורפת הזו אינה נכנסת לתרדמה ופעילותה נמשכת גם בימים קצרים (פחות מ-12 שעות אור), כל עוד הטמפרטורה מאפשרת זאת. הלחות היחסית הקריטית לאקרית הסבירסקי היא בסביבות ה 70%. חשוב שלחות זו תתקיים בצמוד לצד התחתון של העלה, מקום מושבה הטבעי של האקרית הטורפת. לחות יחסית נמוכה מ-70% לאורך זמן עלולה לפגוע בבקיעה מהביצים.

אקרית הסבירסקי ידועה כניזונה על אבקת פרחים בגידולים כגון: פלפל, חציל וגרברה. הטורפת ניזונה מדרגת הזחל הראשונה של התריפס הקליפורני. קצב הטריפה שלה את התריפס עומד על 5 פרטים ליום בטמפרטורה 25ºc. בנוכחות תריפס על צמח מלפפון התפתחה אוכלוסיית אקרית הסבירסקי מ-10 ל- 600 פרטים לצמח בתוך פרק זמן של 3 שבועות. אקרית הסבירסקי נחשבת גם לאויב טבעי יעיל כנגד כנימת עש הטבק אצלה היא מעדיפה כטרף את דרגות הביצה והזחלן שבוקע ממנה. על-פי מחקרים אחרונים עומד קצב הטריפה שלה על 19 ביצים או 15 זחלנים של כנימת עש טבק ליממה בטמפרטורה של 25ºc. נוסף על התריפס הקליפורני וכנימת עש הטבק ניזונה אקרית הסבירסקי גם על דרגות צעירות של אקרית אדומה מצויה אם כי נמנעת מהקורים במוקדים של זו האחרונה. נמצא כי היא טורפת ביעילות גם אקרית עיוותים על צמח הפלפל. יצוין עוד כי אקרית הסבירסקי נראתה גם בסביבות תפטיר של קמחון או קמחונית.
על צמחי פלפל וחציל ניתן למצוא את אקרית הסבירסקי בעיקר בחלקו העליון בעוד שעל צמח המלפפון מתפזרת האקרית הטורפת לכל אורכו באופן שווה. בתוך הגידול מתפשטת אקרית הסבירסקי במהירות יחסית על-ידי מעבר מצמח לצמח בין צמחים שעלוותם נוגעת זו בזו.

יישום

אקרית הסבירסקי ארוזה בכלי מאוורר בקיבולת של ליטר שמכיל 90,000-50,000 פרטים (לפי דרישה). האקרית הטורפת מעורבבת בתוך נשא סובין המכיל גם את אקרית המחסן שמשמשת כמזון (טרף) לאקרית הסבירסקי. היחס סבירסקי:טרף עשוי לנוע בין 2:1 לבין 5:1, תלוי במין הצמח ורמת המזיק. ככל שרמת המזיק גבוהה יותר, יכיל היחס סבירסקי:טרף שיעור נמוך יותר של אקרית המחסן על-מנת לעודד את אקרית הסבירסקי לשחר למזיק שעל הצמח. במצב של רמת מזיק נמוכה יחסית יהיה שעור אקרית הטרף גבוה יותר על מנת לאפשר לאקרית הסבירסקי להתקיים עליה כל עוד המזיק אינו בנמצא.
אקרית הסבירסקי מיושמת בערמות קטנות של חומר שבוזקים ישירות על עלוות הצמח. הבזיקה מתבצעת דרך חור הקבוע במכסה הכלי או בעזרת כפית הצמודה אליו. בהתאם למינון, יש לפזר את החומר בדילוגים כל מספר צמחים. ביישומים המצטברים ניתן באופן הדרגתי לצמצם את מרווח הפיזור בין הצמחים.
חשוב לפזר את אקרית הסבירסקי מיד עם קבלת החומר. לא מומלץ לעכב את פיזור הטורפת. לכל היותר ניתן לאחסן את החומר משך 24 שעות בטמפרטורה 10 – 15ºc. בכל מקרה אין להניח כלי סגור תחת שמש ישירה.
בצמחים שבהם מסוגלת אקרית הסבירסקי לקיים עצמה על אבקת פרחים (למשל, פלפל) ניתן ליישמה באופן מונע (עוד בטרם הופיעו התריפס או כנימת עש הטבק או אקרית העיוותים) עם פתיחתם של הפרחים הראשונים. ניתן להוסיף פיזורי תגובה עם הופעתו של המזיק. מספר האקריות הטורפות שיש לפזר וכן תדירות הפיזורים, יקבעו על-פי אופי הגידול, ובהתאם לרמת הנגיעות בתריפס ו/או כנימת עש הטבק ו/או אקרית העיוותים.

אקרית הסבירסקי רגישה במידה זו או אחרת לחומרי הדברה, ולכן יש להתייעץ עם מדריכי שרות השדה של החברה באזור לפני כל שימוש בחומר הדברה כנגד פגע אחר המצוי בשטח בו פוזרה!

להורדת דף המוצר לחצו כאן

למידע נוסף פנה אלינו כאן

הצהרה

חברת "ביו בי" שדה אליהו בע"מ מגדלת ומשווקת מוצרים ביולוגיים. הגידול מתבצע בשיטות חדשניות ביותר ומבוקר ע"י תקני איכות כגון: 9001:2008 ISO, וכן IOBC – תקן בינלאומי לגידול חרקים. כל המוצרים נבדקים להתאמה למפרט לפני שילוחם מהמפעל. אין החברה אחראית על תוצאת יישום המוצרים בשטח מפני שאין לה שליטה על אופן היישום, תנאים מקומיים, טיפול / אחסון המוצר שלא לפי ההוראות, וכו'.