זבוב המנהרות

זבוב המנהרותזבוב המנהרות השייך לסוג Liriomyza, ובעיקר המינים L. trifolii (מנהרן החממות), L. huidobrensis (מנהרן העורקים), ו-L. bryoniae הם מזיקים כלל עולמיים של ירקות וגידולי-שדה כגון: עגבנייה, מלפפון, סלרי, גזר, תפוחי-אדמה, אספסת, אבטיח ומלון וכן מספר רב של פרחים כמו: גיפסנית, גרברה וחרצית.

קשה להבחין בין הבוגרים של המינים השונים; זבובים קטנים (באורך 2.5 מ"מ), שחורים עם נקודות צהובות על גב החזה בין הכנפיים. נקבות הזבוב עוקצות את שטח הפנים העליון של העלה באמצעות איבר ההטלה שלהן. נוזל הצמח שמשתחרר מנקודת העקיצה משמש להזנת הבוגרים. נוסף על כך בוחרת הנקבה הבוגרת בחלק מעקיצות ההזנה כאתרי הטלה של ביציה.

ביולוגיה כללית

נקבת הזבוב מטילה למעלה מ100- ביצים משך חייה (כשבועיים עד שלושה בתנאים מיטביים). לאחר כשבוע בוקעת הרימה את הביצה ומתחילה לנבור מנהרה בתוך רקמת העלה, בין האפידרמיס העליון לתחתון. גוון המנהרה לבן חיוור, הרימה מתפתחת משך כ10- ימים במהלכם עוברת שלוש דרגות התפתחות. במקביל להתפתחות הרימה גדלה גם המנהרה, מתרחבת ומתארכת. לאחר שהשלימה התפתחותה בעלה, מגיחה הרימה מתוך המנהרה ונופלת לקרקע שם היא מתגלמת בתוך חביונה מוגנת היטב. תקופת ההתגלמות אורכת כ9- ימים נוספים בסיומם מגיח הזבוב הבוגר.
זבוב המנהרות מסוגל להתפתח ולהתרבות כל ימות השנה במיוחד בחממות מחוממות. זהו מזיק אלים במיוחד אשר ברמות אוכלוסייה גבוהות עלול להביא לידי הפחתה משמעותית בעוצמת הפוטוסינתזה בעלים ומכאן להתייבשותם ונשירתם.

למידע נוסף פנה אלינו כאן