הדברת מכרסמים

הדברת מכרסמיםהקונפליקט של המכרסמים והחקלאות

מאז ומעולם התמודדה החקלאות עם מזיקים מסוגים שונים וביניהם המכרסמים אשר גורמים לנזקים כבדים ביבולים. עם התפתחות החקלאות המודרנית עלתה רמת היבולים וכן איכותם, אך מאידך גרמה הנגישות הקלה למזון לגידול ברמת המזיקים. אוכלוסיות המכרסמים המזיקים גדלו מאד ונתוני מחקר בין לאומיים מעריכים את הנזק השנתי הנגרם על ידי מכרכמים ב – 35% מכלל התוצרת החקלאית העולמית (גרעינים, פרות, ירקות ועוד). ההתמודדות של החקלאים עם הבעיה כוללת בדרך כלל שימוש בחומרי הדברה חריפים. השימוש בחומרים אלו פוגע במערכת האקולוגית. ישנם חומרים הפוגעים בחיות שאינן-מטרה (non-target) ,חלק מן הרעלים מחלחל אל מי התהום, פוגע באיכותם ומסכן את האוכלוסיה אשר נחשפת למים אלו בהמשך דרכם. ישנם רעלים הנצמדים לצמח, לירק או לפרי ומסכנים בכך את האוכלוסיות הנזונות מהם, הן ישירות והן בעקיפין (גידולי מספוא שרוססו, אספסת למשל, יואבסו לפרות והחומר יגיע דרכן לחלב!) . ישנם חומרי הדברה שאינם מתפרקים במהירות מספקת והאורגניזם אשר הורעל על ידם נטרף וגורם להרעלה משנית של הטורף בשל השאריתיות הגבוהה של חומר ההדברה .
ההרעלות המשניות גרמו במקומות רבים להשמדתם והעלמותם של אוכלוסיות דורסי היום ודורסי הלילה שהם (בעיקר התנשמות) האויבים הטבעיים של המכרסמים.

מידע על המחקר ודרכי ההתמודדות עם המכרסמים בעמק בית שאן ועמקי הצפון ניתן למצוא בחוברת על התנשמות (התמונה משמאל)

התנשמת – הצייד האולטימטיבי!

התנשמת (Tyto alba) היא דורס לילה הנמנה עם משפחת התנשמות (Tytonidea) וסידרת דורסי הלילה Strigiformes.
תפוצתה של התנשמת קוסמופוליטית (אירופה למעט הצפון הרחוק,דרום מזרח אסיה, אפריקה, צפון אמריקה עד הגבול עם קנדה, דרום אמריקה ואוסטרליה) והיא עוף יציב בכל האזורים. התנשמת מאכלסת בתי גידול פתוחים של נופי טרשים חשופים, שדות, מישורים, יערות דלילים ונשירים ושכיחה במקומות ישוב, ובעיקר באזורים חקלאיים

למידע נוסף פנה אלינו כאן