צרעת אפידיוס

צרעת אפידיוס,הצרעה הטפילית, צרעת אפידיוס Aphidius colemani הינה טפיל רב פונדקאי אשר תוקף מינים רבים של כנימות עלה וביניהם כנימת עלה הדלועיים וכנימת עלה האפרסק.
הבוגר דק ועדין (כ3-2- מ"מ אורך), צבעו שחור, חום וצהוב. חי ימים ספורים בלבד. שעור הנקבות באוכלוסייה גבוה על-פי-רוב מזה של הזכרים (כ60%-). לאחר שהזדווגה ועם היפגשה בכנימת עלה, מחדירה נקבת הטפיל את צינור ההטלה לתוך גופה של הכנימה ומטילה בו ביצה בודדת. פעולת ההטלה מתבצעת כאשר הצרעה עומדת ופניה אל הכנימה, מכופפת את ביטנה קדימה בינות לרגליה ופוגעת עם צינור ההטלה בגופו של הפונדקאי. כמעט כל דרגה מדרגות ההתפתחות של הכנימה עשויה להיתקף בהצלחה על-ידי הטפיל.
ביצת הטפיל (בקוטר 0.1 מ"מ) מוטלת לחלל גופה של הכנימה. במהלך התקופה העוברית היא מתפתחת לגודל העולה פי כמה על מימדיה המקוריים. זחל הטפיל שבקע ניזון על נוזלי גופה של הכנימה. בשלוש דרגותיו הראשונות אין הוא משפיע על התפתחות הכנימה והתנהגותה. כאשר מגיע הזחל לדרגה הרביעית מתפתחת הכנימה בדרך כלל לבוגר. או אז מחסל הטפיל את מרבית הרקמות הפנימיות של הכנימה וממלא לחלוטין את חלל גופה. זחל הטפיל חותך פתח קטן בצידה התחתון של הכנימה הגוועת ומצמיד את מעטה גופה החיצוני למצע באמצעות רוק ומשי. הוא עצמו טווה פקעת ומתגלם בתוך הכנימה המתה. זו האחרונה הופכת לחנוט ("מומיה") שהיא כנימה מתה, נפוחה שמעטה גופה החיצוני התקשה וקיבל גוון "קש" חום-צהבהב. גולם הטפיל משלים את התפתחותו בתוך החנוט. הבוגר חותך חריר עגול ומדויק בצידו האחורי-עליון של החנוט ודרכו מגיח החוצה.
משך ההתפתחות של צירעת האפידיוס מביצה לבוגר הוא כ13 יום ב-13ºc , וכ11- יום ב-27ºc . הבוגר מתקיים 7-5 ימים בטמפרטורות אלה. טווח הטמפרטורות המיטבי לפעילות צירעת האפידיוס נע בין 20ºc ל-30ºc. מתחת ל-15ºcהבוגר אינו פעיל. נקבת הטפיל מסוגלת לבצע במהלך חייה מאות ניסיונות הטלה מתוכם כ200- ביצים יתפתחו בהצלחה לבוגרים.

יישום

צירעת האפידיוס מגיעה לשטח כגלמים בתוך מומיות (כנימות מתות, חנוטות). המומיות מעורבבות בנסורת וארוזות בקופסאות המכילות כמות שמתוכה אמורים להגיח לפחות 500 בוגרים של צירעת האפידיוס.
הבוגרים יגיחו בתוך 7-1 ימים מהפיזור, תלוי בטמפרטורת הסביבה ובמצב גולם הטפיל שבתוך המומיה.
יש להציב את הכלי עם צרעות האפידיוס סמוך למוקד של כנימות עלה (באם נתגלה כזה) בגובה הצמחייה.
הקופסא תונח כשהיא פתוחה ובכך יתאפשר לצרעות האפידיוס להגיח מהמומיות שבתוך הקופסא ולהתעופף ממנה בכוחות עצמן. יש להיזהר שתוכן הקופסא לא ישפך על הקרקע מחשש לנזק למומיות.
חשוב להניח את הקופסא באופן שלא יאפשר לנמלים להגיע אליה. אלה עלולות לפגוע במומיות ובגלמי הטפיל שבתוכן.
יש לפזר את המומיות בשטח מייד עם קבלת החומר. במידת הצורך ניתן לשמור אותן עד 48 שעות לפני הפיזור בטמפרטורה 6 – 8ºc (אך לא בטמפרטורה נמוכה יותר).
אין להניח קופסא סגורה תחת שמש ישירה.

השימוש בצירעת האפידיוס נשען על ניטור קפדני של כנימות עלה בבית הגידול. ניתן ואף רצוי ליישמה בפיזור מונע זאת אומרת, בטרם נצפו אוכלוסיות של כנימה אך קיימת סבירות גבוהה למציאותן של אלה במקום ובזמן נתון. לשם כך פותח מוצר בשם âAPHIBANK ("אפיבנק") שכולל מגש ובתוכו צמחי חטה הנושאים את כנימת עלה הדגן. כנימה זו מתפתחת רק על צמחים חד-פסיגיים ולכן אינה פוגעת בגידולי המטרה. צירעת האפידיוס תוקפת את כנימת עלה הדגן וכך בונה אוכלוסייה שתטפל בכנימות המטרה ברגע שיופיעו על צמח המטרה.
מגשי ה "אפיבנק" יוצבו בשטח משלב שתילת הגידול. לכל מגש תוצמד קופסא המכילה 250 צרעות אפידיוס. חשוב להקפיד על השקיה נאותה של צמחי החיטה במגשי ה "אפיבנק", בין אם יושארו הצמחים במגש ובין אם יוצאו מתוכו ויישתלו בקרקע המקומית. כשלון בתחזוקת צמחי החיטה יביא לנבילתם, להתמוטטות אוכלוסיית הכנימות שעליהם ומכאן גם אוכלוסיית הטפילים לא תוכל להתקיים. כל עוד לא הופיעו כנימות המטרה על הגידול עצמו, יש להמשיך ולתחזק את מערך ה "אפיבנק" על-מנת להבטיח קיום רצוף של "אוכלוסייה מונעת" של צירעת האפידיוס.
יש למנוע גישת נמלים ל"אפיבנק".
מינון צירעת האפידיוס ביישום המונע, כמו-גם ביישום התגובתי, עשוי להשתנות בהתאם למין הצמח ורמת הנגיעות בכנימות העלה.
כ- 16-8 ימים לאחר פיזור צירעת האפידיוס (תלוי בטמפרטורה) צפויות להופיע מומיות ראשונות של כנימות מוטפלות על העלים, דבר המעיד על פעילותו של הטפיל. הדורות העוקבים של צירעת האפידיוס הם שיבצעו את ההדברה הביולוגית של כנימות העלה לטווח הארוך, לאורך כל תקופת קיומו של הגידול.

צרעת האפידיוס רגישה במידה זו או אחרת לחומרי הדברה, ולכן יש להתייעץ עם מדריכי שרות השדה של החברה באזור לפני כל שימוש בחומר הדברה כנגד פגע אחר המצוי בשטח בו פוזרה!

להורדת דף המוצר לחצו כאן

למידע נוסף פנה אלינו כאן

הצהרה

חברת "ביו בי" שדה אליהו בע"מ מגדלת ומשווקת מוצרים ביולוגיים.
הגידול מתבצע בשיטות חדשניות ביותר ומבוקר ע"י תקני איכות כגון: 9001:2008 ISO, וכן IOBC – תקן בינלאומי לגידול חרקים.
כל המוצרים נבדקים להתאמה למפרט לפני שילוחם מהמפעל.
אין החברה אחראית על תוצאת יישום המוצרים בשטח מפני שאין לה שליטה על אופן היישום, תנאים מקומיים, טיפול / אחסון המוצר שלא לפי ההוראות, וכו'.