פשפש אוריוס

פשפש אוריאוס

פשפש אוריוס, הפשפש הטורף מהמין Orius laevigatus שייך למשפחת Anthocoridae. חרק קטן בעל גפי פה דוקרות-מוצצות, שני זוגות כנפיים כאשר הזוג הקדמי נוקשה בחלקו. פשפשים מהסוג אוריוס הינם רב-פונדקאים וניזונים הן מן הצומח (אבקת פרחים ומוהל תאים) והן מן החי. עם זאת הם מגלים העדפה לסוגי טרף מסוימים. מן החי האוריוס טורף מיני תריפסים, כנימות עלה, כנימות עש, אקריות וביצי עשים. מיני האוריוס ידועים כטורפים יעילים של התריפס הקליפורני ומצויים באזורים בעלי אקלים ממוזג. המין O. laevigatus נמצא בכל אגן הים התיכון, מהאזור האטלנטי של מערב אירופה ועד לאזור המזרח התיכון ובכלל זה ישראל.

משנת 1991 משתמשים בעולם במיני אוריוס שונים להדברת תריפסים ובמיוחד להדברה של תריפס קליפורני. הבוגרים נמצאים בדרך כלל בפרחים בעוד שדרגות הזחל נמצאות גם באזור העלים. האוריוס נמצא על צמחים עשבוניים ושיחיים ובגידולים חקלאיים רבים כגון: תות-שדה, פלפל, מלון, שעועית, פול, מלון, בזיל, כותנה, אספסת ותירס.

ביולוגיה

לפשפש האוריוס שבע דרגות התפתחות: ביצה, חמש דרגות זחל ובוגר (הפשפשים שייכים לחטיבת בעלי הגלגול החסר). בתחילה הביצה חסרת צבע ומאוחר יותר מקבלת גוון לבן. גודלה 0.4 מ"מ x 0.13 מ"מ. הנקבה מטילה את הביצים בתוך הרקמה הצמחית של הגבעול, פרי, הפטוטרת, ובעורקים המרכזיים של העלה מצידו התחתון. הביצה שקועה ברובה בתוך מצע ההטלה וניתן להבחין רק בחלקה העליון, דבר המקשה על איתורה. מיד לאחר בקיעת הביצה ניתן להבחין במכסה פתוח שדרכו יצא הזחל הצעיר. במהלך חייה מסוגלת הנקבה להטיל 150-120 ביצים. הביצים מוטלות כבודדות ולאחר כ4- ימים בטמפרטורה של 25ºc בוקע הזחל הראשון, מבריק וחסר צבע. לאחר מספר שעות הזחל מקבל גוון צהבהב שהולך ונעשה כתום בדרגות הזחל השניה והשלישית. בדרגה הרביעית והחמישית הזחל הופך חום כהה ודומה יותר ויותר לבוגר.
צבעו של הבוגר חום-שחור עם כתמים אפורים וניתן להבחין בין זכר לנקבה לפי קצה הבטן, כאשר אצל הנקבה הוא מחודד יותר. בעזרת זכוכית מגדלת ניתן להבחין גם בצינור ההטלה של הנקבה. איבר המין הזכרי משמש להגדרה של מיני האוריוס השונים. הבוגרים מזדווגים זמן קצר לאחר גיחתם ולאחר 3-2 ימים מההזדווגות הנקבה יכולה להטיל את ביציה הראשונות.
קצב ההתפתחות של האוריוס תלוי במידה רבה בטמפרטורה ובאספקת מזון בכמות ובאיכות מתאימים, ופחות בסוג הצמח או אורך היום. תוספת של הזנה על אבקת פרחים משפרת את ההטלה ואת ההתפתחות. משך ההתפתחות של פשפש האוריוס מביצה עד בוגר הוא כ18-16- יום ב25ºc ואורך החיים של פשפש בוגר הוא 4-3 שבועות, כאשר זכרים חיים זמן קצר יותר מנקבות.

בכל הדרגות מסוגל האוריוס לתפוס ולהרוג את טרפו תוך כדי מציצה של נוזלי גופו. בטמפרטורה של 20ºc מסוגל O. laevigatus לטרוף כ 2- תריפס קליפורני ביום וכאשר אוכלוסיית התריפס גבוהה, יהרוג האוריוס יותר תריפסים ממה שהוא זקוק לצורכי הזנה. לבוגרי האוריוס יכולת תעופה טובה ותנועה מהירה, דבר העוזר להם מאוד במציאת הטרף ובהתפשטות לאזורי מחיה חדשים.

יישום

פשפש האוריוס ארוז בבקבוק של 100 סמ"ק אשר מכיל 500 פרטים מתוכם לפחות 50% בוגרים והשאר דרגות זחל (=נימפה) רביעית וחמישית. הפשפשים מעורבבים בנשא אינרטי, ורמיקוליט.
לפני הפיזור יש לסובב את הבקבוק בעדינות כדי לערבב את הפשפשים בורמיקוליט באופן אחיד.
יישום האוריוס יכול להתבצע ישירות על עלוות הצמחים או באמצעות קופסאות פיזור משניות שנתלות על הצמחים.
חשוב לפזר את פשפש האוריוס מיד עם קבלת החומר, בשעות הקרירות של היום. לא מומלץ לעכב את פיזור הטורף. לכל היותר ניתן לאחסן את החומר משך 24 שעות בטמפרטורת חדר (25 – 13ºc). בכל מקרה אין להניח בקבוק סגור תחת שמש ישירה.
בצמחים שבהם מסוגל פשפש האוריוס לקיים עצמו על אבקת פרחים (למשל, פלפל) יש לפזרו באופן מונע (עוד בטרם הופיע התריפס) עם פתיחתם של הפרחים הראשונים שאינם נקטמים. ניתן כמובן להוסיף פיזורי תגובה עם הופעתו של המזיק. מספר הטורפים שיש לפזר וכן תדירות הפיזורים, יקבעו על-פי אופי הגידול, ובהתאם לרמת הנגיעות בתריפס.
כ 30-20 יום לאחר הפיזור (תלוי בעיקר בטמפרטורה) צפויים להופיע פרטים צעירים (נימפות) של הדור הראשון של האוריוס בפרחים. אלה, ביחד עם פרטים מהחומר שפוזר, ימשיכו לטרוף תריפסים מכל הדרגות. במידה שהאוריוס יתבסס בפרחים ניתן לצפות שיבצע הדברה ביולוגית של תריפס למשך זמן ארוך ולא יהיה צורך בפיזורים יזומים נוספים שלו ו/או טיפול תיקון כימי.

האוריוס רגיש במידה זו או אחרת לחומרי הדברה הנמצאים בשימוש בבתי הגידול בהם הוא מופץ, ולכן יש להתייעץ עם מדריכי שרות השדה של החברה באזור לפני כל שימוש בחומר הדברה כנגד פגע אחר המצוי בבית הגידול בו פוזר פשפש האוריוס,

להורדת דף המוצר לחצו כאן

למידע נוסף פנה אלינו כאן

הצהרה

חברת "ביו בי" שדה אליהו בע"מ מגדלת ומשווקת מוצרים ביולוגיים. הגידול מתבצע בשיטות חדשניות ביותר ומבוקר ע"י תקני איכות כגון: 9001:2008 ISO, וכן IOBC – תקן בינלאומי לגידול חרקים. כל המוצרים נבדקים להתאמה למפרט לפני שילוחם מהמפעל. אין החברה אחראית על תוצאת יישום המוצרים בשטח מפני שאין לה שליטה על אופן היישום, תנאים מקומיים, טיפול / אחסון המוצר שלא לפי ההוראות, וכו'.