כנימת עש הטבק

כנימת עש הטבק

כנימות עש, ובמיוחד כנימת עש הטבק Bemisia tabaci, הן מזיקים רב-פונדקאים באזורים הטרופיים והסוב-טרופיים. הן גורמות נזק למינים רבים של ירקות חממה, צמחי נוי, גידולי-שדה ועצי פרי. כנימות העש גורמות לנזק על-ידי מציצת כמויות גדולות של נוזלי הצמח מהצינורות ההובלה של הצמחים. טל-הדבש המופרש על-ידי הכנימות משמש מצע גידול לפטריות הפייחת, שגורמות לנזק אסטתי ולהפרעה חמורה בתהליך ההטמעה ברקמות ירוקות של הצמח. בכותנה טל-הדבש גורם לפגיעה באיכות הסיבים ומקשה על עיבודם עקב דביקותם הרבה. בנוסף, מספר מינים של כנימות עש משמשים כוקטורים של מחלות וירוס בעלות חשיבות כלכלית רבה.
אחת ממחלות הוירוס החשובות היא צהבון האמיר (TYLCV) המועברת על-ידי בוגרים של כנימת עש הטבק, ואשר מקשה על ישום תוכניות הדברה ביולוגית משולבת במיוחד בגידולי עגבניות בשל העובדה שהרמות הנסבלות של המזיק הן אפסיות.

ביולוגיה כללית

הבוגר הוא חרק זעיר, אורך גופו כ- 1.2-0.85 מ"מ ומוטת כנפיו כ- 3.0-1.8 מ"מ. גופו וכנפיו מכוסים בשכבה דקה של חלקיקי שעוה המקנים לו את צבעו הלבן ומכאן שמו באנגלית white fly. הביצים מוטלות כבודדות או בצברים, לעיתים מסודרות בקשת או בעיגול, על צידם התחתון של העלים, בדרך כלל על הצימוח הצעיר של הצמח. הביצים אליפטיות והן בעלות זיר קצר המוחדר לעלה ותפקידו ליצב את הביצה על העלה. בנוסף משמש הזיר כאמצעי לשאיבת מים מהעלה לתוך הביצה. הפוריות של כנימת עש הטבק נעה בין עשרות למאות בודדות של ביצים, תלוי בטמפרטורה הרווחת ובצמח הפונדקאי.

תטולת ביצי כנימת עש הטבק

דרגת הזחל הראשונה הבוקעת מהביצה נקראת זחלן. הזחלן, בעל שש רגליים וזוג מחושים, נע מהר למדי על פני העלה בחיפוש אחר עורק הובלה זעיר. בהגיעו לאתר מתאים הוא מתיישב, מחדיר את אברי הפה שלו לרקמת השיפה ומתחיל להיזון ממוהל הצמח. לאחר התנשלותו לזחל דרגה שניה רגליו מתנוונות והוא נשאר נייח עד השלמת התפתחותו וגיחת הבוגר.
הזחל מדרגה שניה ושלישית הוא בעל גוף אליפטי צהבהב-שקוף.
בדרגה הרביעית, הנקראת בדרך כלל גולם, ניתן להבחין בזוג עיניים אדומות וכנפיים לבנות. לאחר התנשלות הבוגר וגיחתו נותר חתך בצורת T בעור הגולם. משך ההתפתחות של הכנימה מהטלת הביצה ועד לגיחת הבוגר בטמפרטורה של28°c הוא כשלושה שבועות.

למידע נוסף פנה אלינו כאן