אקרית עיוותים

אקרית עיוותיםאקרית העיוותים (Polyphagotarsonemus latus) תוקפת עשרות צמחים פונדקאים מ- 55 משפחות של דו-פסיגיים ו- 2 משפחות של חד-פסיגיים. האקרית מאלחת גידולים חקלאיים בחממות ובשטחים פתוחים. הנפוצים מביניהם בירקות הם: עגבניה, פלפל, חציל, מלפפון, שעועית ותפוחי אדמה; בפרחים: גרברה ובעצי-פרי: לימון, הדרים ופפאיה. המדובר בפגע כלל-עולמי קשה שנפוץ באוסטרליה, אסיה, אפריקה, אירופה, אמריקה הצפונית והדרומית יפן ואיי האוקיינוס השקט.

אקרית העיוותים ניזונה על הצד התחתון של העלים שם היא גורמת להשחמתם ולשינוי צבעם לברונזה. העלים מתעוותים ושוליהם מתקפלים, עוצמת הפוטוסינתזה יורדת, פקעי פרחים מופלים, פרחים ואמירי צימוח מתעוותים, פירות מקבלים צורה לא-נורמלית לעיתים אף גוון חום-חלודה והצמח כולו נותר ננסי.
הנזק בא לידי ביטוי שונה בצמחים פונדקאים שונים. סימני הנזק, שמקורם כנראה ברעלנים שמחדירה אקרית העיוותים לרקמה הצמחית, נשארים עוד זמן רב אחרי שהמזיק הושמד.

ביולוגיה ומחזור חיים

אקרית העיוותים מטילה ביצים על הרוב בצד התחתון של העלים הצעירים ובפרחים. הביצה מאורכת, שטח הפנים בצידה העליון מכוסה שורות-שורות של זיזים עגולים למחצה ואילו בסיסה שטוח וצמוד בחוזקה למצע הצמחי.
בתנאים של 25ºc ולחות יחסית של % 90-100 בוקעת הביצה כעבור יומיים מהטלה. הזחל הצעיר (שקוף ובעל 3 זוגות רגליים) ניזון משך כיממה ומתנשל לדרגה הבאה. נקבות צעירות, לפני דרגת הבוגר, נותרות במצב זה יום נוסף כשלאחריו מתנשלות הן לבוגרים.
משך ההתפתחות מביצה לבוגר אורך כ- 5 ימים בטמפרטורה 25ºc . לפיכך מסוגלת אקרית העיוותים להעמיד בין 20 ל- 30 דורות לשנה בעיקר באזורי האקלים הטרופי והסוב-טרופי המועדפים עליה בעיקר בשל הלחות הגבוהה.הזכרים באוכלוסיה מתבגרים לפני הנקבות.
כל זכר נושא על גבו נקבה בדרגת מנוחה (שלפני דרגת הבוגר) בזווית90° באמצעות זוג רגליים רביעי המותאם במיוחד למטרה זו. הזכר נע כך עם הנקבה כלפי החלקים העליונים של הצמח. ההזדווגות חלה מייד עם התנשלותה של הנקבה לבוגר. הזכר הבוגר צהבהב, רגליו בהירות והוא שונה בצורתו מהנקבה. זו צהובה-ירוקה-שקופה ונושאת פס לבן בהיר לאורך גבה.
הבוגרים (זכרים ונקבות) חיים כשבוע ומעלה.טמפרטורה ממוצעת של 25ºc ולחות יחסית גבוהה הם התנאים האופטימליים להתפתחות וריבוי של אקרית העיוותים. בתנאים אלה הפוריות הממוצעת עומדת על 40 ביצים לנקבה מזווגת. המזיק פעיל מטמפרטורות 12-15ºc ומעלה.
מספר גורמים משפיעים על תפוצתה של אקרית העיוותים. בתוך הצמח הנגוע, כאמור, מועברות נקבות כלפי מעלה על-ידי הזכרים. צמחים נקיים מתנגעים על-ידי אקריות שנוחתות עליהם לאחר שנישאו על-ידי רוח, או שהועברו על-ידי אדם או כ "טרמפיסטיות" על רגליהם של בוגרי כנימת עש הטבק.בשדה עשויים הגורמים הבאים להפחית אוכלוסיות של אקרית עיוותים: איכות עלה ירודה עקב ניצול-יתר על-ידי המזיק עצמו, גורמי אקלים שונים ובעיקר טמפרטורה ולחות יחסית, אויבים טבעיים להדברה ביולוגית.

למידע נוסף פנה אלינו כאן